Μήπως τα Labubu κρύβουν ένα πιο βαθύ μήνυμα για την ψυχολογία της Gen Z;


Μπορεί να έχουν περάσει μήνες από τότε που τα Labubus έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση στο TikTok, όμως αυτά τα μικρά, τρομακτικά κουνελάκια-τέρατα συνεχίζουν να έχουν ένα εντυπωσιακά αφοσιωμένο κοινό. Για κάποιους είναι απλώς άλλη μια τρέλα, για άλλους όμως αποτελούν λόγο να ξοδέψουν έναν ολόκληρο μισθό για να εμπλουτίσουν τη συλλογή τους, και καθόλου υπερβολή δεν είναι αυτό.

Τι συμβαίνει λοιπόν; Γιατί τόσοι άνθρωποι, μικροί και μεγάλοι, κρεμούν Labubus στις τσάντες τους και τα αντιμετωπίζουν σαν κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό αξεσουάρ;

Η κλινική ψυχολόγος Tracy King εξηγεί ότι τέτοια charms δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνονται. «Επιφανειακά είναι διασκεδαστικά, χαριτωμένα, ακόμη και αστεία. Ψυχολογικά, όμως, είναι βαθιά συμβολικά», σημειώνει. «Προσφέρουν μικρές, προσιτές δόσεις άνεσης, ελέγχου και ταυτότητας σε έναν κόσμο που μοιάζει όλο και πιο απρόβλεπτος».

Όπως λέει, κάποτε η καριέρα ακολουθούσε μια προβλέψιμη, γραμμική πορεία: δούλευες, ανέβαινες, εξασφάλιζες σταθερότητα. Σήμερα, για πολλούς νέους -και ειδικά για τη Generation Z- αυτή η σκάλα μοιάζει να έχει αντικατασταθεί από κάτι που θυμίζει περισσότερο… δωμάτιο απόδρασης.

Σε αυτό το αβέβαιο τοπίο, τα συλλεκτικά αντικείμενα γίνονται μια μικρή όαση σταθερότητας. «Σου προσφέρουν χαρά σε ελεγχόμενες δόσεις, σε συνδέουν με μια κοινότητα και σου δίνουν την ψευδαίσθηση πως, έστω και για λίγο, κρατάς κάτι σταθερό στα χέρια σου», εξηγεί η King. «Όταν ο κόσμος μοιάζει να φλέγεται, το να αγοράζεις ένα λούτρινο με καπέλο φράουλας μπορεί να λειτουργήσει ως μια ασυνείδητη ρύθμιση του νευρικού σου συστήματος.»

Η Gen Z μεγάλωσε μέσα σε παγκόσμιες κρίσεις: πανδημίες, οικονομικές υφέσεις, την κλιματική κρίση. Για πολλούς, οι μεγάλοι στόχοι ζωής που είχαν οι προηγούμενες γενιές φαίνονται πλέον άπιαστοι. Αντίθετα, οι μικρές χαρές, οι αγορές που συνδέονται με την ταυτότητα και η αισθητική που επικοινωνεί μέσα από τα social media, μοιάζουν πιο ουσιαστικές και εφικτές.

Κι αν αναρωτιέστε γιατί πολλοί ενήλικες αγοράζουν Labubus, η απάντηση είναι εξίσου ψυχολογική. Όπως λέει η King, αυτά τα παιχνιδιάρικα αντικείμενα προσφέρουν μια μορφή «συναισθηματικής επισκευής». Ξυπνούν συναισθήματα ασφάλειας, φροντίδας και νοσταλγίας, πράγματα που για πολλούς μπορεί να έλειψαν ή να χάθηκαν πρόωρα στην παιδική ηλικία.

Όσο η σύγχρονη ζωή γίνεται πιο ασταθής και απαιτητική, τόσο οι άνθρωποι θα συνεχίζουν να στρέφονται σε μικρούς, απτούς, μαλακούς τρόπους για να νιώσουν καλύτερα. Η κουλτούρα των charms, όσο αθώα κι αν φαίνεται, δεν είναι μια επιφανειακή μόδα — είναι μια υπαρξιακή, ψυχολογική απάντηση στην εξουθένωση, στην αβεβαιότητα και στην ανάγκη για σύνδεση.