Όταν τα παιδικά παιχνίδια με τα τεράστια, ανατριχιαστικά μάτια κυριαρχούν στα feeds και η προσωποποίηση του Labubu γίνεται κανόνας, μήπως η τάση των charms τρώει τον εαυτό της;
Από τα μυστικά blind box μέχρι τις viral εμφανίσεις σε τσάντες Hermès και TikTok reels, το μικρό «τέρας» της Labubu έχει κατακτήσει την κουλτούρα της μόδας και του lifestyle με τρόπο που μοιάζει υπερβολικός, τόσο ώστε να γεννά το ερώτημα: «Μήπως το έχουμε παρακάνει πια;». Μια τάση που ξεκίνησε ως παιχνιδάκι για συλλέκτες έχει γίνει σύμβολο του πώς σήμερα βλέπουμε τα πράγματα που μας ορίζουν και ίσως κανιβαλίζει την ίδια την έννοια της προσωποποίησης.
Η μανία που ξεπέρασε τα όρια
Αν κάποιος μου έλεγε πριν λίγα χρόνια ότι ένα μικρό πλασματάκι με «διαβολικά» μάτια και δόντια θα γινόταν viral σε όλο τον κόσμο, πιθανότατα θα γέλαγα. Όμως η Labubu ένα collectible της Pop Mart, εμπνευσμένο από χαρακτήρα του Κινέζου καλλιτέχνη Kasing Lung, έχει κατορθώσει να μετατραπεί σε κάτι πολύ πιο περίπλοκο από «ένα χαριτωμένο παιχνίδι».
Τις τελευταίες σεζόν, αυτό το μικρό «τέρας» με το πλατύ χαμόγελο και τα μεγάλα μάτια εμφανίζεται παντού, από τα feeds του Instagram και του TikTok έως τις luxury τσάντες που συχνά το φιλοξενούν ως bag charm, δίπλα σε επώνυμα λογότυπα. Στην αρχή φαινόταν απλώς μια cute τάση, κάτι που έφερνε μια δόση kawaii στο fashion crowd. Σύντομα όμως έγινε σύμβολο μιας ευρύτερης τάσης προσωποποίησης που πια μοιάζει να καταπίνει τον εαυτό της.
Ο όρος trinket χαρακτηρίζει ένα μικρό διακοσμητικό αντικείμενο, συνήθως προσιτό και χαριτωμένο και έχει βαθιές ρίζες στην ανθρώπινη κουλτούρα. Από τα φυλαχτά στην αρχαία Αίγυπτο μέχρι τα charms της βασίλισσας Βικτωρίας, τα μικρά αυτά αντικείμενα υπήρξαν δείκτες πίστης, ταυτότητας ή μνήμης. Σήμερα όμως, το bag charm ως τάση μοιάζει λιγότερο με προσωπικό σύμβολο και περισσότερο με κοινωνικό σήμα που δηλώνει ότι ανήκεις σε μια κοινότητα ή trend.

Η Labubu είναι η πιο πρόσφατη έκφανση αυτής της δυναμικής. Στην αρχή, η προσωποποίηση ήταν φυσική και διάλεγες πράγματα που άρεσαν σε εσένα, αντικείμενα που είχαν κάτι να πουν για την προσωπική σου ιστορία. Σήμερα, όμως, όταν η προσωποποίηση γίνεται «να έχουμε όλοι το ίδιο πράγμα με διαφορετική εκδοχή», τότε η ίδια η ιδέα του να ξεχωρίζεις μοιάζει να χάνει το νόημά της. Αυτή η κανιβαλιστική τάση, όπου η προσωπική έκφραση τελικά μοιάζει να καταπίνει τον ίδιο τον εαυτό της, είναι ακριβώς αυτό που παρατηρούν πολλοί ειδικοί.
Η δημοτικότητα του Labubu δε στηρίζεται μόνο στο «cute» σχέδιο, αλλά και στην ψυχολογία πίσω από την αγορά του. Η τυφλή αγορά το blind box που την έκανε γνωστή, όπου δεν ξέρεις τι θα πάρεις μέχρι να ανοίξεις τη συσκευασία, παίζει με την ίδια την ιδέα του απρόβλεπτου και της επιβράβευσης και είναι ένα στοιχείο που μοιάζει σχεδόν εθιστικό σε όσους λατρεύουν τις ανατροπές και την αναζήτηση του σπάνιου. Αυτή η στρατηγική έχει οδηγήσει σε ουρές έξω από καταστήματα, αντικείμενα που εξαντλούνται σε λίγα λεπτά, ακόμα και η αγορά των Labubu, έχει ξεφύγει με τιμές να φτάνουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
Δεν είναι μόνο η Labubu το πρόβλημα
Δεν ήταν μόνο η εμφάνιση των Labubu στα social media που τροφοδότησε την τρέλα. Η τάση έγινε κοινή τρέλα με influencers, celebrities και everyday users να μοιράζονται τις συλλογές τους, clips με unboxing και μικρά projects όπου οι Labubus φορούν mini-outfits ή designer ρούχα. Από εφαρμογές μόδας έως street style εμφανίσεις, το μικρό συλλεκτικό τέρας έγινε μια μορφή κοινωνικού κεφαλαίου, όσο πιο σπάνιο ή προσαρμοσμένο, τόσο πιο αξιόλογη η θέση του στο club με τα μπιχλιμπίδια.
Αλλά εδώ είναι το παράδοξο, όσο πιο κοινό γίνεται κάτι, τόσο λιγότερο μοναδικό γίνεται. Η ίδια προσωποποίηση που υποτίθεται ότι εκφράζει προσωπικότητα, τώρα μοιάζει να έχει μετατραπεί σε συλλογικό πρότυπο. Όλοι αγοράζουν τα ίδια με ελάχιστες παραλλαγές και ενσωματώνουν έναν κώδικα με trends που τελικά μοιάζει λιγότερο προσωπικός και περισσότερο χαοτικός.

Μπορεί να είναι εύκολο να γελάσουμε με την τρέλα των Labubu, αλλά η τάση λέει κάτι σημαντικό για την κουλτούρα μας και για το πως τα social media και οι τάσεις που ξεπηδούν από εκεί εξελίσσονται ταχύτατα, με την ανάγκη για σύνδεση και για προσωπική ταυτότητα να μπορεί να βρει διέξοδο ακόμα και σε μικρά, χαριτωμένα αντικείμενα. Ίσως, όπως λένε μερικοί trend seters, αυτό είναι απλώς το επόμενο στάδιο στη συνεχή αναζήτηση του εαυτού μέσα από το τι επιλέγουμε να κρατάμε μαζί μας.
Η Labubu δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, είναι μια στιγμή στη σύγχρονη κουλτούρα που δείχνει πώς τα charms μετατράπηκαν από προσωπικό φυλαχτό σε μέσο συλλογικής έκφρασης και πώς αυτό το μέσο μπορεί τώρα να βρίσκεται στο peak του, λίγο πριν η ίδια η σημασία του αρχίσει να παραμορφώνεται από τη δική του υπερβολική επιτυχία και έλλειψη μοναδικότητας και ουσίας.











