O «Νυχτερινός Εκφωνητής» του Ρένου Χαραλαμπίδη προβάλλεται στο Ertflix, μαζί με τα αριστουργηματικά «Οι Βοσκοί» και «Digger» στο Cinobo. Από κοντά το «Black Stone», «H Μονοκατοικία» και τα παράξενα «Άλογα».
Έχουμε μεγάλη αγάπη για τον ελληνικό κινηματογράφο που συνεχίζει να ταλαιπωρείται από έλλειψη μπάτζετ, μέτρια σενάρια και εσωστρέφεια. Πέρασε και η φάση του Greek Weird Wave ή ό,τι ήταν αυτό και τι μας έμεινε; Κάποιοι καλοί τίτλοι κάθε χρόνο και πολλοί περισσότεροι που κάνουν μία γύρα από τα κινηματογραφικά φεστιβάλ ( με τα αντίστοιχα πάρτι, αλλιώς τι να λέει; ) και παίζουν σε άδειες αίθουσες για 1-2 βδομάδες.
Μέσα από τις πλατφόρμες του ERTFLIX και Cinobo, επιλέξαμε 6 ελληνικές ταινίες που στριμάρουν σήμερα και είναι μία καλή ευκαιρία να ανακαλύψουμε τίτλους που δεν έχουμε δει ή χάσαμε στις αίθουσες.

Νυχτερινός Εκφωνητής (2024, ERTFLIX)
Ταινία-σφηνάκι 74’ του Ρένου Χαραλαμπίδη που πατάει πάνω στο - εντός πολλών εισαγωγικών - «cult status» των «Φτηνών Τσιγάρων» του 2000 (που τότε πήγαν άπατα στις κινηματογραφικές αίθουσες). Ξανά εδώ η νυχτερινή Αθήνα, ξανά ο ρομαντισμός, η νοσταλγία και παλιά καρτοτηλέφωνα, με πρωταγωνιστή έναν βετεράνο after hours ραδιοφωνικό παραγωγό (πρωταγωνιστεί φυσικά ο ίδιος ο Ρένος Χαραλαμπίδης, όπως σε κάθε ταινία του), που την ημέρα που γίνεται 50 και με τη βοήθεια ενός παλιού τηλεφωνητή, φέρνει ξανά στον αέρα της εκπομπής του ηχογραφημένα μηνύματα των αρχών του ’90 από μία άγνωστη γυναίκα, τον ανεκπλήρωτό του έρωτα, ελπίζοντας πως εκείνη θα ακούει και θα του τηλεφωνήσει.
Τουλάχιστον ο «Νυχτερινός Εκφωνητής» πήγε πολύ καλύτερα εισπρακτικά από τα «Φτηνά Τσιγάρα», ίσως αυτός ήταν και ο μοναδικός της σκοπός.

Η Μονοκατοικία (2023, ERTFLIX)
Πολύ ενδιαφέρουσα Κυπριακή παραγωγή του Ιωακείμ Μυλωνά με πρωταγωνιστή τον Μάκη Παπαδημητράτο (ο δημιουργός του αξεπέραστου ‘Τσίου’) και τον ψαρωτικό Γιώργο Γιαννόπουλο, μαζί με τους Γιουλίκα Σκαφιδά, Πασχάλη Τσαρούχα κ.α. Ο πρώτος, είναι ένας κλεφτάκος που μπουκάρει σε μία μονοκατοικία, τσιμπάει από το ψυγείο και αράζει στο σαλόνι σαν να μην τρέχει τίποτα. Πού να ήξερε ότι αυτό είναι το σπίτι ενός σκληρού και δύστροπου συνταξιούχου αστυνομικού που «τσιμπάει τον ποντικό». Και από εκεί ξεκινάει ένα επικίνδυνο παιχνίδι εξουσίας, χωρίς να λείπει το χιούμορ. Φίλοι του σινεμά του Οικονομίδη, take notice.

Black Stone (2022, ERTFLIX)
Χειροποίητη δραματική ταινία σε στιλ mockumentary – με διάσπαρτες δόσεις χιούμορ - που ακολουθεί δύο κινηματογραφιστές που γυρίζουν ένα ντοκιμαντέρ για τα «φαντάσματα» δημοσίους υπαλλήλους που δεν βρίσκονται ποτέ στη θέση τους. Μόνο που αυτή η αναζήτηση των υπαλλήλων «φαντασμάτων» θα τους φέρει μπροστά σε μία γυναίκα που ο γιος της, δημόσιος υπάλληλος και αυτός, εξαφανίστηκε από προσώπου γης και το όνομά του συνδέεται με μία απάτη.
Η ταλαιπωρημένη χήρα γυναίκα γνωρίζει καλά το παιδί της και ξεκινάει με τον νεότερο ανάπηρο γιος της, τους δύο κινηματογραφιστές και έναν απίθανο ταξιτζή (φοβερός ο Κέβιν Ζανς Ανσόνγκ aka Νέγρος του Μοριά) για να βρει την αλήθεια. Το κρυμμένο μικρό διαμάντι του 2022.

Οι Βοσκοί (1967, Cinobo)
Ο σπουδαίος Έλληνας σκηνοθέτης Νίκος Παπατάκης, γεννημένος στην Αιθιοπία, μπορεί να μην έζησε για πολλά χρόνια στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι από τα 21 του, αλλά παρέδωσε δύο ταινίες («Οι Βοσκοί», «Η Φωτογραφία») που αποτύπωσαν αριστουργηματικά την πραγματική και σκληρή Ελλάδα.
Ένας φτωχός βοσκός, ο Θάνος, ερωτεύεται μια πανέμορφη αρχοντοπούλα, τη Δέσποινα, που είναι κόρη του Βλαχόπουλου, αφέντη της περιοχής. Ο πατέρας της, όπως είναι φυσικό, αρνείται κατηγορηματικά να δώσει την κόρη του σ’ έναν παρακατιανό και προσπαθεί να την παντρέψει με τον Γιάγκο, γιο ενός μεγαλοτσέλιγκα. O Θάνος και η Δέσποινα κλέβονται και καταφεύγουν στα βουνά, καταδιωκόμενοι από ένα απόσπασμα χωροφυλακής αλλά και από τον Γιάγκο ο οποίος, βαθύτατα προσβεβλημένος, ζητά εκδίκηση.
Με την Όλγα Καρλάτου να λάμπει και συμπρωταγωνιστές τους Γιώργο Διαλεγμένο, Λάμπρο Τσάγκα, Έλλη Ξανθάκη, Δήμο Σταρένιο, «Οι Βοσκοί» είναι μία από τις σημαντικότερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών.

Digger (2020, Cinobo)
Η μεγάλη ταινία του 2020, μέσα σε μία ελληνική κινηματογραφική πραγματικότητα όπου κάθε χρόνο θα βρεις μία ή δύο καλές ταινίες αλλά όχι περισσότερες. Αρκούν; Το ‘Digger’ του Τζώρτζη Γρηγοράκη σήκωσε κάθε ντόπιο κινηματογραφικό βραβείο το 2021, αν και στο box office δεν τα πήγε και τόσο καλά. Είναι ένα οικολογικό μοντέρνο γουέστερν, αν υπάρχει αυτός ο όρος, με πρωταγωνιστή τον Βαγγέλη Μουρίκη σαν έναν άνθρωπο που ζει σε μία επαρχιακή πόλη στη Βόρεια Ελλάδα και νιώθει στο πετσί του την καταστροφή του φυσικού τοπίου από μία εταιρεία εξόρυξης που απειλεί να σαρώσει τα πάντα.
Η επιστροφή του γιου του (Αργύρης Πανταζάρας), ζητώντας το δικό του μερίδιο από την κληρονομιά, μόνο μπελάδες θα φέρει. Σε εξίσου δυναμικούς ρόλους ο Βασίλης Μπισμπίκης, Μιχάλης Ιατρόπουλος και Σοφία Κόκκαλη.

Άλογα (2024, Cinobo)
Τα ‘Άλογα’ είναι μία παράδοξη κωμωδία από την ομάδα Μετέχνιο που μας έχει συστηθεί τα τελευταία 10 και βάλε χρόνια μέσα από μικρού και μεσαίου μήκους ταινίες (θυμάστε το ‘Hey Panos’; ) και κείμενα. Το μεγάλου μήκους φιλμ ‘Άλογα’ είναι ένας είδος (low budget) mockumentary που μας ταξιδεύει σε δύο γειτονικά… ράντσα αλόγων στη Μεσσηνία, με τους ιδιοκτήτες του ενός να θέλουν να εξαγοράσουν ή να κλείσουν με κάθε τρόπο το ράντσο των ιδεαλιστών γειτόνων. Σε κάποιες στιγμές είναι άβολο και θυμίζει τις τηλεοπτικές ‘Οικογενειακές Ιστορίες’, μόνο που τα ‘Άλογα’ ξεπερνούν κατά πολύ τη βάση. Σχεδόν… απολαυστικό.









