Η ελληνική πραγματικότητα.
Το ζήτημα των φιλοδωρημάτων είναι ένα διαχρονικό θέμα συζήτησης στην Ελλάδα, ιδιαίτερα με την αύξηση του κόστους ζωής και τις συνεχείς αλλαγές στην οικονομία. Αν και η πρακτική του «πουρμπουάρ» είναι λιγότερο τυποποιημένη σε σύγκριση με τo εξωτερικό, εξακολουθεί να αποτελεί έναν τρόπο να δείξει κάποιος την ικανοποίησή του για την εξυπηρέτηση.
Ποιοι αφήνουν τα περισσότερα φιλοδωρήματα;
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες και μαρτυρίες από επαγγελματίες του χώρου, οι νεότερες γενιές φαίνεται να είναι πιο γενναιόδωρες στα φιλοδωρήματα. Οι Millennials (γεννημένοι μεταξύ 1981-1996) και η Gen Ζ (γεννημένοι μετά το 1997) συνήθως αφήνουν περισσότερα φιλοδωρήματα, ειδικά σε εστιατόρια, μπαρ και υπηρεσίες όπως κομμωτήρια και καφετέριες.
Αντίθετα, οι παλαιότερες γενιές, όπως οι Baby Boomers (γεννημένοι 1946-1964), φαίνεται να είναι πιο συγκρατημένοι στο πουρμπουάρ. Πολλοί από αυτούς ακολουθούν την πιο παραδοσιακή ελληνική νοοτροπία που θεωρεί το φιλοδώρημα προαιρετικό και όχι υποχρεωτικό.
Πού αφήνουν οι Έλληνες περισσότερα φιλοδωρήματα;
Η γενναιοδωρία των Ελλήνων ποικίλει ανάλογα με τον τύπο της υπηρεσίας:
Εστιατόρια & Ταβέρνες: Τα φιλοδωρήματα εδώ είναι πιο συχνά, με το 5-10% του λογαριασμού να θεωρείται ευγενική χειρονομία.
Καφετέριες & Μπαρ: Η κουλτούρα του πουρμπουάρ δεν είναι τόσο έντονη, αλλά πολλοί αφήνουν κέρματα ή στρογγυλοποιούν το ποσό προς τα πάνω.
Ξενοδοχεία: Οι πελάτες συνήθως αφήνουν μικρό ποσό στους υπαλλήλους που μεταφέρουν αποσκευές ή καθαρίζουν τα δωμάτια.
Ταξί & Διανομές Φαγητού: Εδώ τα φιλοδωρήματα εξαρτώνται από την εξυπηρέτηση, αλλά η πρακτική δεν είναι τόσο διαδεδομένη όσο στις ΗΠΑ.
Γιατί κάποιοι δεν αφήνουν φιλοδωρήματα;
Παρότι πολλοί θεωρούν το φιλοδώρημα δείγμα ευγένειας, υπάρχουν αρκετοί που το αποφεύγουν για διάφορους λόγους:
Μια βασική αντίληψη πίσω από αυτό είναι ότι η εξυπηρέτηση περιλαμβάνεται ήδη στον λογαριασμό. Ένας ακόμα βασικός λόγος είναι η οικονομική στενότητα που αντικατοπτρίζει μεγάλη μερίδα της κοινωνίας. Με το αυξημένο κόστος ζωής, αρκετοί περιορίζουν τις δαπάνες τους. Ακόμα στα ελληνικά δεδομένα παρατηρείται γενικά έλλειψη κουλτούρας φιλοδωρήματος. Ιδιαίτερα οι μεγαλύτερες γενιές δεν μεγάλωσαν με την ιδέα ότι το πουρμπουάρ είναι απαραίτητο.
Το δίλημμα των "αυτόματων φιλοδωρημάτων"
Τα τελευταία χρόνια, σε ορισμένα τουριστικά μέρη της Ελλάδας, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται προκαθορισμένα φιλοδωρήματα στους λογαριασμούς, κάτι που προκαλεί αντιδράσεις. Πολλοί πελάτες δυσανασχετούν με αυτήν την τακτική, θεωρώντας ότι το φιλοδώρημα πρέπει να είναι εθελοντικό και να αντικατοπτρίζει την ποιότητα της εξυπηρέτησης.
Μια διαρκώς μεταβαλλόμενη νοοτροπία
Η κουλτούρα των φιλοδωρημάτων στην Ελλάδα βρίσκεται σε συνεχή αλλαγή. Οι νεότερες γενιές δείχνουν μεγαλύτερη προθυμία να αφήσουν φιλοδώρημα, ενώ οι παλαιότερες παραμένουν πιο επιφυλακτικές. Παρόλο που η πρακτική του πουρμπουάρ δεν είναι τόσο εδραιωμένη όσο σε άλλες χώρες, είναι σαφές ότι οι Έλληνες αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν την καλή εξυπηρέτηση όταν τη λαμβάνουν.
Τέλος, ένας δεκάλογος του φιλοδωρήματος για να σε βάλει σε σκέψεις:
1. Πάντα άφηνε κάτι – Από έναν καφέ στο χέρι μέχρι ένα γεύμα σε εστιατόριο, το φιλοδώρημα είναι ένδειξη αναγνώρισης της εξυπηρέτησης.
2. Το 10% είναι το ελάχιστο – Οτιδήποτε λιγότερο προσεγγίζει την αγένεια, εκτός αν η εμπειρία ήταν πραγματικά κακή.
3. Μην τιμωρείς το προσωπικό – Αν το φαγητό δεν ήταν τέλειο, δε φταίει πάντα ο σερβιτόρος.
4. Σε καφετέριες, 1-2€ αρκούν – Μικρές παραγγελίες σημαίνουν μικρά tips, αλλά πάντα κάτι.
5. Για delivery, τουλάχιστον 10% – Αν ο καιρός είναι χάλια, δείξε επιπλέον γενναιοδωρία.
6. Takeaway; Μην το ξεχνάς – Η προετοιμασία takeout κόβει ρυθμό στην κουζίνα, οπότε άφησε κάτι.
7. Στα μπαρ, σκέψου 1€ ανά ποτό – Ή 20% αν παραγγέλνεις κοκτέιλ.
8. Στρογγυλοποίησε προς τα πάνω – Ένας εύκολος τρόπος να δώσεις ένα σωστό φιλοδώρημα.
9. Αν σε κεράσουν, δώσε παραπάνω – Το 10% δεν αρκεί, δείξε την εκτίμησή σου με ένα γενναιόδωρο tip.
10 Γενέθλια & ειδικές περιστάσεις; Δώσε έξτρα – Αν ο σερβιτόρος σε εξυπηρέτησε ιδιαίτερα, αντάμειψέ τον αντίστοιχα!